Jaunākie sludinājumi

Jaunākie labie darbi

Pievienojos ekonomistam, es arī ne tikai mājās kopā ar vīru un draugiem ieviesu atkritumu šķirošanu, bet arī darbā vismaz papīra šķirošanu un pašapzinīgi tagad ik pa laikam nesu pilno papīra somu uz pārstrādei paredzēto papīru konteineru.. Vēl Vispasaules zaļo darbu dienā ierosināju darbā pasākumu ar kolēģiem vismaz noskatīties kopīgi filmu, rādīju to pašu "Zeme - mūsu mājas" un nākamais pasākums droši vien būs ar "Age of stupid" pēc kāda laiciņa.lasit tālāk

Kalendārs

05.12.2016
Brīvprātīgo diena

 


Seko mums:

     

- Viena no skaistākajām dzīves balvām ir tā, ka, palīdzot otram, cilvēks palīdz sev.
Č.D.Vorners

Veido radošu biznesu ar sociālu ievirzi


Foto: Kristiāns Bērents

 

Jau tolaik, pirms vairāk nekā diviem gadiem, kad Laura Danilāne sāka gatavot savu maģistra darbu Latvijas Mākslas akadēmijā (LMA), viņai bija skaidrs, ka darba ideja būs jārealizē dzīvē. Divus gadus soli pa solītim ideja tā tika īstenota un šoruden pieņēma „oficiālu” veidolu – izveidots uzņēmums SIA „Patte”.


„Dizains plus amatniecība” vai „amatniecība plus dizains” – tāda ir SIA „Patte” biznesa pamatideja, taču patiesībā tas ir viens liels projekts, kas ar laiku varētu kļūt par apjomīgu, Latvijā vēl nebijušu sociālā darba un uzņēmējdarbības apvienojumu.


Bet tagad visu pēc kārtas. 2007. gada rudenī Laura sāka studēt LMA maģistratūrā un savam maģistra darbam izvēlējās tēmu par to, kā padarīt populārus un atpazīstamus amatnieku izstrādājumus, ko izgatavo cilvēki ar invaliditāti. Kā šīs lietas pozicionēt tā, lai cilvēki nepirktu aiz žēluma, bet gan tāpēc, ka darinājumi ir gana kvalitatīvi, pievilcīgi, noderīgi un, kā saka Laura, „ar foršu ideju”.


„Viena lieta bija mākslinieciskās un dizaina lietas, bet otra – mārketings, kas bija nepieciešams, lai popularizētu amatnieku darinājumus. Pateicoties sava maģistra darba vadītājai Barbarai Ābelei, kas bija pazīstama ar Banku augstskolas lektori Ditu Danosu, uzsākām sadarbību ar Banku augstskolas studentiem. Arī viņiem bija jāraksta maģistra darbi, un bija iespējama tāda kā tēmu apvienošana. Šādā veidā iepazinos ar savām tagadējām sadarbības partnerēm Ilzi Bērziņu un Lieni Blūmu, kas nolēma izstrādāt darbus par manis iecerētās idejas mārketingu. Es savukārt turpināju visu, kas saistīts ar māksliniecisko pusi,” visnotaļ sarežģīto idejas tapšanas gaitu stāsta Laura.


Viņas teikto papildina Ilze, paskaidrojot, ka idejas pamatā bija vienotas sistēmas radīšana – kā šie amatnieku ražojumi tiktu izgatavoti, kādi būtu realizācijas veidi, kur izstrādājumi tiktu izplatīti utt. „Pamazām kļuva skaidrs, ka joma ir ļoti plaša, – mēs sapratām, ka tā arī būtu lieliska ideja uzņēmējdarbībai – veidot ko līdzīgu amatnieku atbalsta centram ar sociālu ievirzi, kas piedāvātu dažādas iespējas – izpildīt pasūtījumu darbus un saņemt par to atalgojumu, apgūt jaunas prasmes, gūt jaunus kontaktus. Mēs vēlamies piesaistīt cilvēkus ar īpašām vajadzībām, tos, kas mīt aprūpes centros, vecos ļaudis, jaunās māmiņas, kas mazuļa aprūpes laikā var nodarboties ar rokdarbiem,” turpina Laura.


Domājot par zīmolu, Laura izstrādāja divus darbības stratēģijas pamatprincipus. Pirmais – „Dizains plus amatniecība”, kas nozīmē, ka dizaineris rada dizainu, skici, ko savukārt realizē amatnieks. Ievērojot pirmo pamatprincipu, izstrādāti četru veidu „Citādu cimdu” dizaini ar atšķirīgu dalījumu pirkstu daļā, oriģināla „Citāda šalle”, „Parasta cepure” un rotaļlieta „Miega sunītis”. „Cimdiņi tapa mana maģistra darba ietvaros, pārējās lietas jau nāca pēc tam, lai izveidotu kolekciju,” paskaidro jaunā uzņēmēja.


Otrs princips „Amatniecība plus dizains” – amatnieks ir radījis savu produktu, bet, lai to sekmīgi pārdotu, nepieciešami nelieli dizainiski uzlabojumi. Šādi pagaidām tapis viens produkts – kāds sirms kungs, amatnieks Zigurds Jaunzems, izgatavojis sīklietu pakaramos no Ziemassvētku eglītēm, kas pēc svētkiem izmestas atkritumos. Laura sadarbībā ar amatnieku veikusi nelielas produkta dizaina korekcijas un izveidojusi oriģinālu iepakojumu, kas produktu pasargā transportēšanas laikā un kalpo arī kā mazs eksponēšanas stends pārdošanai.


Lai saprastu, ar kādu „rozīnīti” darinājumi varētu atšķirties un tādējādi sekmīgāk konkurēt tirgū, jaunās uzņēmējas daudz apmeklējušas dažādus tirdziņus, tikušās ar amatniekiem visā Latvijā. Te arī nodibināti kontakti, kas vēlāk noderējuši, meklējot pasūtījumu izpildītājus. Domāts arī par iepakojumu – tā dizainam ir liela nozīme patērētāju acīs. „Patte” darinājumu iepakojumam izmanto kartonu, kas izgatavots no otrreiz pārstrādātām izejvielām.


Visi „Patte” adījumi top no Latvijā ražotas dabīgās vilnas dzijas un tiek adīti ar rokām. Lai tie būtu patiešām kvalitatīvi, Laura un viņas kolēģes veikušas adītāju atlasi.


Jautāta par nosaukuma „Patte” tapšanu, Laura atklāj, ka par to domāts ļoti ilgi. Tā kā pirmais izstrādājums bija cimdi, tad vēlējušās vispirms zīmolam sniegt Jetes vārdu, par godu pazīstamajai cimdu adītājai Jetei Užānei. Šis vārds Uzņēmumu reģistrā jau bijis aizņemts. „Reiz mēs tā prātojām, ka sirmā Jete visu darīja pati, – viņa bija invalīde, uz ratiņiem, bet ar visu sadzīvi pati tika galā. Aizķērās mums tas „pati”, un tā radās „Patte,” atminas Laura.


Uzņēmums „Patte” oficiāli reģistrēts tikai šoruden, bet neilgi pirms tam Laura pieteicās Cēsu biznesa inkubatorā „Magnus”. Viņa uzskata, ka jaunajiem uzņēmējiem vajadzētu iespējami vairāk izmantot dažādus atbalsta instrumentus. Un vēl – vajag paļauties uz savu ģimeni, draugiem, radiem – visiem, kas ir ar mieru atbalstīt jauno uzņēmēju. Sarunā ar Nekrize.lv Laura velta daudz pateicības vārdus visiem, kas palīdzējuši tapt viņas idejai. Gan abām sadarbības partnerēm Ilzei un Lienei, gan LMA, ar kuras palīdzību „Pattes” izstrādājumiem joprojām tiek dota iespēja piedalīties dažādās mākslas izstādēs gan Latvijā, gan ārvalstīs, gan labiem draugiem un paziņām, kas palīdz daudzās citās uzņēmumam svarīgās jomās. Nenovērtējams atbalsts ir arī vīrs Ēriks, kas, neraugoties uz to, ka vada pats savu firmu, palīdz Laurai viņas biznesā, cik vien iespējams.


Nākotnē „Pattes” meitenes sapņo par savu veikaliņu, sadarbību ar sociālās aprūpes institūcijām, par to, ka rokdarbos varētu apmācīt vēl daudzus ļaudis. Tas viss būs, bet pagaidām top „Pattes” mājas lapa (produktu katalogs jau ir gatavs www.patte.lv), adījumi tiek piedāvāti dažādos tirdziņos, patlaban tos var paspēt iegādāties Ziemassvētku tirdziņā, kas atvērts t/c „Domina”. Dāvanas siltam priekam – tāds ir „Pattes” moto.

 

Avots: http://nekrize.lv

Komentāri

Ar * atzīmēti lauciņi jāaizpilda obligāti

Vārds: *

E-pasts:
(netiks publicēts)

Komentārs:
(maksimums 2000 zīmes)

Drošības kods *
Nospiediet lai pievienotu drošības kodu
Ievadiet drošības kodu:
Pievienot komentāru

Sadarbības partneri